På Redcord Clinic behandler vi de fleste arm- og skulderplager med Neurac- metoden. Eksempler på slike tilstander er skuldersmerter, “Impingement syndrom” i skulder, tennis-  eller golfalbue, musearm eller senebetennelse, artrose eller slitasje i skulderledd og AC-ledd.

Har du noen av disse symptomene?

• Vonde muskler rundt skulder, skulderblad, albue eller ut i arm
  • Stive skuldre , og spenning mellom skulderbladene?
  • Tungt eller vondt for å løfte armene over hodet
  • Vanskelig å ta på jakke
  • Verking i, på eller rundt skulderblad
  • Stråling ut i arm og fingre
  • Prikking  i arm og/eller fingre
  • Vondt for å ligge på skulderen
  • Ubehag i skulder/nakke ved styrketrening

Hvorfor velge slyngebehandling med Neurac metoden for arm- og skulderplager?

• Testing i slynger for å finne utfordringer og årsaken til plagene dine
  • Aktiv og smertefri behandlingsmetode hvor du lærer musklene dine å jobbe på riktig måte
  • Slyngebehandling kan deaktivere triggerpunkt i skulder/arm
  • Egenøvelser som enkelt kan forhindre tilbakefall

Med spesialutviklede øvelser og tester i Redcord slynger kan fysioterapeuten kartlegge hvilke av dine muskler som ikke er i stand til å utføre sin del av ”jobben” når armen skal beveges. På bakgrunn av disse funnene utføres Neurac slyngebehandling for å utfordre muskelsamspillet og øke signalstrømmen til muskulaturen. Da får du en skulder som rett og slett fungerer bedre. Vi spesialtilpasser et treningsprogram til deg slik du kan sikre deg langvarig bedring.

Les mer om slyngebehandling med Neurac metoden

Årsaker til arm- og skulderplager

Arm- og skulderplager er økende på grunn av mye stillesittende arbeid foran PC. Feil belastning over tid eller en uvanlig/ ny oppgave kan trigge plager eller smerter. Stramme muskler som gir press på blodtilstrømningen til armen kan gi prikking og ubehag. Aktive triggerpunkt i bryst/skulder/nakkemuskler kan utløse smerter eller ubehag ned i øvre del av rygg, på eller rundt skulderblad, ut i skulder, arm og fingre.

Et yrke hvor det stilles store krav til en godt fungerende skulder kan også gi arm- og skulderplager over tid. Kastidretter hvor skulderen utsettes for mye belastning og hvor det stilles store krav til kjernemuskler kan gi smerte i skulder. Dersom man har uhensiktsmessig bruk av fot, hofte, rygg eller magemuskler, så kan også dette utsette skulderen for økt belastning.  En annen årsak til arm- og skulderplager kan være utstråling og nedsatt kraft og sensibilitet i armer/fingre på grunn av nakkeprolaps.

Les mer om en av de vanligste årsakene til at det kommer smerte i skulder

Når kan du forvente effekt av behandlingen?

Noen ganger ser vi en umiddelbar effekt, men vi forventer uansett en effekt etter 1-3 behandlinger. Hvor lenge effekten varer avgjør hvor mange behandlinger vi anbefaler videre. Så raskt som mulig igangsettes et spesialtilpasset treningsopplegg som rettes mot opptrening av styrke, utholdenhet og nevromuskulær kontroll for langvarig effekt. Dette anbefaler vi å trene i minst 8-12 uker. Dersom man ikke skulle oppleve en umiddelbar effekt av Neurac behandlingen kan det alllikevel tilrettelegges for en strukturert egentrening, så lenge plagene er av muskulær art. Treningen utføres i Redcord slynger på klinikk, i treningsstudio eller hjemme.

Bestill time her

skulder