DSC02501Hva er vanlige plager hos gravide – og i etterkant?

• Rygg, bekken- eller hofteplager
  • Sliter med å få kontakt med bekkenbunnsmuskulatur
  • Triggerpunktsmerter (vondt å ta på musklene)
  • Følelse av lite stabilitet rundt bekken/hofter
  • Ubehag/ vondt å gå
  • Blir sliten av å sitte/ stå
  • Vansker med å finne god hvilestilling
  • Vondt å gå inn og ut av bil

Bekken- og ryggplager er en av de hyppigste årsakene til sykemelding hos gravide.  Jo tidligere man kommer i gang med forebyggende slyngetrening jo bedre er muligheten for å unngå bekkenplager under svangerskapet.

Hva er bekkenet og hvordan påvirkes dette når man er gravid?

Bekkenet består av 3 ledd: et ledd foran (symfysen) og to bak (iliosacralleddene). Bekkenplager kan sette seg ensidig, tosidig eller i alle 3 leddene på en gang. Ved graviditet påvirker hormonene bekkenet slik at leddbåndene blir mer fleksible. Det blir derfor stilt ytterligere krav til muskulaturen som skal stabilisere bekkenet i denne perioden. Dersom muskulaturen ikke fungerer optimalt kan man være utsatt for feilbelastning/overbelastning, noe som kan resultere i smerter fra leddbånd, leddkapsler, sener eller muskler.

Overbelastning av symfysen kan gi smerter i lysken og noen ganger litt nedover på innsiden av lårene, mens overbelastning av iliosacralleddene gir smerter på baksiden av bekkenet og gjerne litt nedover i lårene. Bekkensmerter blir gjerne fremprovosert av å ligge lenge, sitte lenge eller gå lenge. Ofte kan det være vanskelig å finne gode hvilestillinger.

Hvordan kan Neurac- slyngebehandling hjelpe deg?

Ryggen og bekkenet kan betegnes som ”kjernen” i kroppen. Riktig muskelsamspill er viktig for god funksjon. Støttemuskulaturen som skal kontrollere bekkenet må jobbe i samsvar med de større musklene som brukes ved bevegelse. Neurac slyngebehandling bedrer samspillet mellom den indre muskulaturen og de ytre bevegelsesmusklene. Da kan du ligge, sitte, gå og bevege deg normalt igjen uten plager!

Avdekker muskelsamspillet for å finne årsaken bak plagene

Kroniske smerter i lyske- og hofteregionen er veldig vanlige. Årsakene til plagene kan være mange, alt fra lokale slitasjeforandringer til overbelastning ved fysisk aktivitet. Symptomene er ofte diffuse og ukarakteristiske, gjerne med plager i flere områder samtidig.  Neurac slyngebehandling innebærer tester som kan avdekke ubalanser i muskelsamspillet slik at man kan sette i gang behandlingstiltak der du trenger det mest.

Hjelper deg å bli kvitt smerter/ plager

I mange tilfeller vil overbelastning av muskulaturen føre til dannelse av ømme punkter (”trigger points”) som kan gi en opplevelse av smerte i rygg- og bekken. Den type smerte kalles for ”referred pain” (overført smerte). Ved kortvarige plager kan disse lokale smertepunktene behandles med godt resultat. Ved langvarige plager vil muskulaturen gradvis svekkes og den vil da ikke tåle belastning like godt som før. I slike tilfeller er riktig dosert Neurac – behandling og trening genialt.

Tilpasning av trening for langvarig effekt

Slyngebehandling utfordrer muskelsamspillet i kroppen. Behandlingen doseres  ut fra ditt nivå for at det skal bli passelig tungt og smertefritt, for så å gradvis gjøre øvelsen tyngre. I løpet av behandlingen med Neurac-metoden igangsettes det gradvis individuell opptrening med spesialtilpasset treningsprogram. Dette sikrer at du får langvarig effekt av behandlingen.

Det er gjort en studie som har vist at stabiliseringsøvelser som er lagt inn som del av et større behandlingsopplegg kan ha god effekt for kvinner med bekkenplager. I denne studien ble det benyttet øvelser i Redcord slyngesystem. Du kan lese om forskning som er blitt gjort med Redcord slynger her.

Når passer det å begynne med Neurac slyngebehandling?

• Start tidlig for å forebygge plager
  • Tren gjennom svangerskapet ved hjelp av strikkavlastning
  • 6 uker etter fødsel

Ønsker du råd og veiledning til hvordan være aktiv under og etter svangerskap?
Du kan booke timer hos våre fysioterapeuter her.

Vi tilbyr også gruppetrening for gravide/ etter fødsel. Les mer her.

Timebestilling her.