• Stiv i ryggen? Særlig på morgenen?
  • Vondt å sitte/ stå /gå?
  • Sliten/ murrer i korsryggen?
back-pain-788x1024

Ryggsmerter har mange betegnelser, og vi behandler de fleste:

• Korsryggsmerter
  • Lumbago
  • Prolaps
  • Kink i ryggen
  • Hekseskudd
  • Stiv i ryggen

Ryggsmerter deles inn i akutte og langvarige (”kroniske”). Smerter som har vart i mer enn 12 uker kalles for langvarige. I den vestlige verden vil 80-90% av befolkningen en eller flere ganger i livet oppleve korsryggsmerter av en slik grad at det blir til hinder for vanlig aktivitet.

Hvordan er ryggen bygget opp?

Ryggen er sterk og tåler mye. Den gjør at vi kan bevege oss oppreist, og beskytter nervefibrene i ryggmargen. Den består av 7 virvler i nakken, 12 i brystdelen og 5 i korsryggen. Mellom virvlene er det mellomvirvelskiver av brusk med et mykt geléaktig materiale i midten, disse fungerer som støtputer.

Mellom hver virvel finnes også sideledd (styringsledd), som sammen med flere lag muskler tillater bevegelser og sørger for stabilitet. De ytre lagene med store muskler er viktigst for ryggens bevegelse. De innerste lagene med mindre muskler sørger mest for stabilitet. Noen betegner dem som bardunene som holder masten på plass.

Hvorfor får en vondt i ryggen?

I de fleste tilfeller er det vanskelig å si nøyaktig hva som er opphavet til smertene. Det er flere strukturer i og rundt ryggsøylen som kan gi smerte, og det er svært vanskelig å skille ut hvilke strukturer som er involvert. Derfor kalles de fleste ryggplager (ca 85%) for ”langvarige, uspesifikke korsryggsmerter” (”chronic non-specific low-back pain”). Lumbago er et annet uttrykk som har vært brukt for slike uspesifikke korsryggsmerter.

Årsakene til at plagene oppstår kan være mange, men ofte skyldes det overbelastning, feilbelastning eller inaktivitet. Studier viser at hjernen begrenser signalstrømmen til muskulatur ved smerte eller lengre tids inaktivitet. Dette kan sette noen muskler ut av spill, påvirke det naturlige samspillet mellom muskelgruppene og medføre smerte og nedsatt funksjon.

Her kan du lese mer om ryggsmerter.

Hvorfor velge Redcord Clinic når du har vondt i ryggen?

Ved å undersøke deg og stille spørsmål om hvordan ryggplagen startet og har utviklet seg (sykehistorien), kan de forsøke å finne ut hva slags ryggplager du har. Om det er vanlige ryggsmerter, trange forhold i ryggen, nerverotsmerter på grunn av prolaps, eller om plagene dine krever videre utredning.

Neurac slyngebehandling utfordrer muskelsamspillet. Målet er å igangsette signalstrømmen til musklene slik at muskelsamspillet gjenopprettes og muskulaturen gjenvinner normal styrke, utholdenhet og funksjon. I mange tilfeller kan denne behandlingsformen føre til umiddelbar smertelette og forbedret funksjon, men ikke alltid. Uansett bør Neurac slyngebehandling følges opp over tid med spesialtilpasset trening i Redcord slynger for å sikre langvarige bedring. Treningen kan foregå på klinikk, i treningsstudio eller hjemme.

Hvordan kan en ellers forebygge tilbakefall av ryggplager (generelle råd) ?
•  Prøv å hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet. Gjør noe
som passer for deg. Ryggen trives best når den får være i bevegelse. Den er
i utgangspunktet sterk og tåler mye.
•  Det er bra med 20-30 minutters (helst daglig) aktivitet som gange eller
sykling, ikke minst i skog og mark. Andre synes svømming i oppvarmet
basseng er best.
•  Unngå langvarig sitting, særlig når du har vondt. Vær i variert bevegelse og
kroppsstilling. Reis deg, og beveg deg gjerne litt bort fra kontorstolen når du kan.
•  Mange har nytte av øvelsesprogram med tøyninger og muskelaktivitet som gir
bedre styrke, utholdenhet og samspill musklene imellom.
•  Prøv å gjør noe med en eventuell vanskelig arbeids- eller livssituasjon.

Vi hjelper deg gjerne med dine ryggplager. Book time på Tlf 67534060 eller vår online booking.